بررسی تطبیقی تاثیر آموزش صریح، درونداد ارتقا یافته و روش اکتشافی هدایت شده در تولید افعال مجهول بین زبان آموزان ایرانی: رویکرد یادگیری زبان به کمک رایانه

سپیده رفیعی سخایی؛ دکتر بیوک بهنام؛ دکتر زهره سیفوری

دوره 12، شماره 1 ، فروردین 1402، ، صفحه 129-153

https://doi.org/10.22049/jalda.2024.28567.1539

چکیده
  امروزه همگان پذیرفته ­اند که دستور زبان آن­قدر مهم است که  نباید نادیده انگاشته شود. افعال مجهول انگلیسی می­تواند به­ عنوان یک بخش گرامری دشوار برای زبان­آموزان ایرانی به حساب آید. این مطالعه با هدف بررسی تطبیقی ​​و تجربی تاثیر آموزش صریح، تکنیک درونداد ارتقا یافته و رویکرد اکتشفافی هدایت‌ شده بر تولید افعال مجهول بین ...  بیشتر

افزایش به یادسپاری لغات انگلیسی معلمان کارآموز ایرانی با استقاده از فعالیت های تعاملی ادبیات محور مبتنی بر چرخه ورودی-خروجی

سارا صالح پور؛ دکتر بیوک بهنام؛ دکتر زهره سیفوری

دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 57-78

https://doi.org/10.22049/jalda.2022.27233.1315

چکیده
  برای غلبه بر موانعی که بازیابی واژه­گان تولیدی بر سر راه معلمان زبان انگلیسی قرار میدهد، مطالعه حاضر به بررسی تاثیر استفاده از فعالیت های تعاملی چرخه ورودی-خروجی بر افزایش توانایی به یادسپاری واژگان انگلیسی میپردازد. برای این منظور، 49 معلم کار آموز ایرانی برای شرکت در یک مطالعه شبه­آزمون پیش آزمون-پس آزمون-پس آزمون تاخیری انتخاب ...  بیشتر

بررسی زبانشناختی ترجمه ی انگلیسی اشعار پروین اعتصامی بر مبنای تبدیل های مقوله ای کتفورد

شکوفه اسکندری؛ دکتر بیوک بهنام؛ دکتر ابوالفضل رمضانی؛ دکتر رویا منصفی

دوره 7، شماره 1 ، فروردین 1398، ، صفحه 47-65

https://doi.org/10.22049/jalda.2019.26454.1121

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی ترجمه ی انگلیسی علاءالدین پازارگادی از اشعار پروین اعتصامی و تحلیل عناصر ساختاری آن از جمله افعال٬ اسامی٬ ضمایر٬ صفت ها٬ قید ها٬ حروف تعریف٬ حروف ربط٬ حروف اضافه، و حروف ندا صورت گرفت. با در نظر گرفتن رابطه ی بین زبان شناسی و مطالعات ترجمه، چارچوب نظری کتفورد (1965) که شامل  تبدیل های مقوله ای می باشد، انتخاب ...  بیشتر